138 miljoner till att utveckla landsbygden

Många banker och andra företag håller nu stämmor och beslutar om vinstutdelning till ägarna. Det gör även Landshypotek. Men Landshypotek är en annorlunda bank. Överskottet är jämfört med de stora bankerna blygsamt. Men framförallt går inte vinsten till anonyma aktieägare eller några enskilda storägare. Bankens överskott delas oavkortat ut till svenska lantbrukare runt om i landet - och skapar därmed samhällsnytta för oss alla.

– Vi gillar verkligen vår ägarutdelning. Vi ser ju att pengarna går till något viktigt för landet, till lantbrukare som möjliggör att vi har välskötta skogar, svensk matproduktion och öppna landskap. Grunden för vår bank är samhällsnytta genom våra jord- och skogsbrukare, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

Numera finns även ett växande antal spara- och bolånekunder hos Landshypotek Bank. Genom att vara kund i banken bidrar man till utvecklingen av Sverige.

– För oss handlar ett Sverige med levande städer, tätorter och landsbygder om hållbarhet på riktigt. Vi vill möjliggöra för människor att bo och driva företag i hela landet. Att vårt överskott ger samhällsnytta är helt centralt både i att jobba på Landshypotek och att vara kund hos Landshypotek. Även om man själv som kund inte är jord- eller skogsbrukare så är man med och bidrar till ett växande Sverige och ett Sverige som lever över hela landet, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren.

Landshypotek Bank ägs av cirka 39 000 stora och små lantbruksföretagare över hela landet. De pengar som inte omedelbart behövs i verksamheten används för att långsiktigt stärka det egna kapitalet och till fortsatta investeringar för att göra banken bättre. Det som blir kvar delas ut till ägarna, jord- och skogsbrukarna, formade i en ekonomisk förening. I år föreslår ägarnas styrelse att 138 miljoner kronor delas ut till jord- och skogsbrukarna. Sett till de senaste fem åren har 750 miljoner kronor delats ut till deras verksamheter.

I linje med detta så har banken inte heller bonusar eller s.k. incitamentsprogram för anställda.

– Vi vill växa med antal kunder och ökade intäkter, men vi vill ju göra det för att människor runt om i landet ska få ett rikare liv. Det är ju inte för oss vi driver vår bank, det gör vi för våra kunder och för jord- och skogsbrukarna som äger oss. Det är grunden för hela vår bank, konstaterar Catharina Åbjörnsson Lindgren.