Hur kan vi hjälpa dig idag?
Här har vi samlat några vanliga frågor, goda tips och enkla guider för dig som är eller vill bli kund hos oss. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du inte hittar svar på din fråga. Vi finns här för dig.
Du hittar alltid dina låneavier i Internetbanken. På avin ser du bland annat belopp, förfallodag, OCR-nummer och bankgiro för inbetalningen. För bolån publicerar vi avin i mitten av varje månad och för lån till lantbruksfastigheter publiceras dem i början av mars, juni, september och december (kvartalsvis).
Gör så här för att komma till avin:
- Logga in med ditt BankID i Internetbanken
- Välj Mina dokument i menyn. Använder du mobilen? Tryck på pilen till höger om Mina dokument för att se nästa steg.
- Välj Avier.
- Klicka på den blå pilen för att se dina avier.
Vill du spara ner eller skriva ut avin?
- Klicka på nedladdningsikonen, pilen, bredvid din avi eller öppna avin och spara som vanligt.
Relaterat
Om du har 3-månaders bindningstid på ditt bolån justeras din ränta automatiskt vid nästa villkorsändringsdag, som inträffar var tredje månad.
Om du har en bunden ränta på längre tid än tre månader gäller räntan under hela bindningstiden, även om vår listränta ändras under den perioden. Om du har lån med 3-månaders bindningstid kan du när som helst binda ditt lån.
Du ser alltid ditt lån/dina låns villkorsändringsdag i översikten för lånet i Internetbanken.
Våra sparkonton Sparkonto Trygghet och Sparkonto Jord & Skog öppnas i Internetbanken. Du styrker din identitet genom att signera med ditt BankID.
Sparkonto Trygghet och Sparkonto Jord & Skog kan öppnas av dig som:
- har fyllt 18 år.
- är folkbokförd i Sverige.
- har giltigt BankID.
För att öppna Sparkonto Jord & Skog behöver du också vara medlem i Landshypotek.
Sparkontot är personligt och kopplas till ditt personliga BankID. Det är därför inte möjligt att öppna ett gemensamt konto tillsammans med annan person eller att genom fullmakt ta del av andras konton.
När du vill ansöka om lån till jord och skog erbjuder vi olika finansieringslösningar. Vilken möjlig lösning som passar dig och ditt behov bäst, kommer vi tillsammans fram till.
Vill du köpa en lantbruksfastighet, renovera gården, köpa maskiner eller göra andra investeringar i din verksamhet? För dig som bor och/eller driver företag på en lantbruksfastighet erbjuder vi bottenlån med möjlighet att låna upp till 75 % av fastighetens värde.
Vi erbjuder också andra finansieringslösningar för ditt lantbruk:
- Har du fått EU-stöd beviljat men inte utbetalat? Då är en EU-kredit något för dig.
- Har du planer på att köpa nya maskiner, boskap eller göra andra investeringar i din jord- eller lantbruksverksamhet? Om bottenlånet inte täcker ditt lånebehov kan alternativet vara att komplettera med ett Lån Företag.
- Om du behöver investera i nya maskiner kan du leasa nya och begagnade maskiner eller delbetala kostnaden genom vårt samarbete med DNB Finans.
- Har du en villa eller ett fritidshus? Då är vårt bolån rätt för dig.
Har du frågor om hur du ansöker eller vill diskutera möjliga finansieringslösningar är du varmt välkommen att kontakta någon av våra kundansvariga, som har stor erfarenhet av finansiering av lantbruksfastigheter.
Ja, att betala dina lån via autogiro är ett smidigt sätt. Pengarna dras då automatiskt från det konto du har önskat och sätts in till oss på rätt dag, förutsatt att du har täckning på kontot. Att ha autogiro kostar ingenting och som ny kund anmäler du autogiro i samband med ansökan.
Kom ihåg! Din anmälan om autogiro träder inte i kraft direkt utan behöver behandlas. Detta kan dröja till efter det att du får din nästa avi. Var därför uppmärksam och kontrollera om din nästa avi betalas med autogiro. Det framkommer på avin. Om din anmälan inte har behandlats så betalar du avin manuellt som vanligt.
Såhär gör du:
När du vill ansluta till autogiro eller byta kontot för autogirodragningen finns två sätt. Välj det som passar dig bäst. Tänk på att det inte går att betala med autogiro via ett kontonummer som är kopplat till plusgiro eller bankgiro.
Anslut digitalt och godkänn med BankID
Du kan ansluta din betalning via Bankgirocentralen. Tänk på att kontot som anges ska vara ägt av den som signerar ansökan.
- Öppna Anmälan autogiro hos Bankgirocentralen
- Fyll i uppgifterna
- Godkänn med BankID
Tänk på! Ansluter du autogiro till ett konto i Swedbank där clearingnummer börjar med 8 ska även den femte siffran inkluderas.
Kontakta Kundservice
Om du inte önskar ansluta till autogiro digitalt kan Kundservice hjälpa dig vidare. Kontakta oss genom att skicka ett meddelande i Internetbanken eller i chatten.
Vad kan du göra i Internetbanken?
- Skicka meddelande till kundservice
- Se saldon, avier, årsbesked och andra dokument
- Ansöka om att utöka dina lån
- Välja ny bindningstid på dina lån
- Öppna sparkonton och göra överföringar
- Öka din insats i Landshypotek (lantbrukskunder)
Fler tjänster
Behöver du juridisk hjälp, försäkra ditt hem eller tecka låneskydd? Ta del av våra samarbetspartners kunderbjudanden.
Våra kundansvariga – för dig inom lantbruket
Runt om i hela landet finns våra kundansvariga som arbetar med finansiering av lantbruksfastigheter. När andra kan lite om allt, kan de allt om finansiering av jord och skog, och delar gärna med sig av sin kunskap.
Kund hos oss
Vi är måna om att det ska vara enkelt och tryggt att vara kund hos oss på Landshypotek.
Om du inte är nöjd
Om vi eller våra tjänster inte motsvarar dina förväntningar och du känner dig missnöjd vill vi att du kontaktar oss.
Kontakta oss
Har du frågor? Vi är tillgängliga 8.00-17.00, alla helgfria dagar.
-
Skicka meddelandeFör personlig service när du är kund hos oss.
-
Chatta med ossVår chattbot är tillgänglig dygnet runt.
-
0771-44 00 20När du har frågor om ditt lån eller sparande.