Guider från A-Ö
När du vill ha guidning
Våra digitala tjänster är enkla och tillgängliga dygnet runt. Men ibland kan det vara skönt att bli guidad. Vi har därför samlat "steg för steg"-guider för några av våra digitala tjänster.
Som enskild näringsidkare kan du binda räntan på ditt rörliga lån direkt i vår Internetbank.
Så här gör du:
- Logga in i Internetbanken och välj Lån > Bind räntan i menyn till vänster.
- Gör ditt räntebindningsval. De lån som är möjliga att binda visas.
- Godkänn ditt val med BankID. Inhämta alltid medlåntagares godkännande innan du gör ditt val.
Tips! Om du använder mobilen håll den vågrätt för att se alla löptider som är aktuella för dina lån.
Se filmen och guidas steg för steg
Som bolånekund binder du din ränta direkt i vår Internetbank.
Så här gör du:
- Logga in i Internetbanken med ditt BankID och välj Lån > Bind räntan i menyn.
- Gör ditt räntebindningsval. De lån som är möjliga att binda är de du ser.
- Godkänn med ditt BankID. Tänk på att alltid inhämta eventuella medlåntagares godkännande innan du gör ditt val.
Tips! Om du använder mobilen håll den vågrätt för att se alla löptider som är aktuella för ditt bolån.
Om en närstående avlider och du är del av dödsboet finns det några saker du behöver göra. Men oftast börjar processen hos oss. Här beskriver vi hur det går till. Tänk på att engagemanget i banken kan förändras först när bouppteckningen är klar.
1. Vi får information om att en kund avlidit
I de allra flesta fall får vi som bank information när en kund avlider. Då skickar vi ut ett engagemangsbesked till dödsboet. Engagemangsbeskedet visar den avlidnes lån, sparande och/eller insatskapital per dödsdagen. Finns en efterlevande make/maka/registrerad partner skickas även uppgifter om dennes innehav. Spara engagemangsbeskedet, det behövs för bouppteckningen.
2. Tillgång till Internetbanken stängs
Samtidigt som vi får information om att kunden avlidit stängs också tillgången till dess konton ni Internetbanken samt eventuell autogiro och e-fakturatjänsten. Låneavier skickas per post till dödsboets adress.
3. Kontakta oss först när bouppteckningen är klar, så hjälper vi er vidare
Vid fler än en dödsboägare är det vanligt att ge en fullmakt att sköta kontakten med oss. Ladda ner blanketten.
Om den avlidne hade lån i Landshypotek:
Fram till att dödsboet bestämt hur kvarlåtenskapen ska skiftas ligger lånen kvar oförändrade. Betalningsavierna skickas till dödsboets adress för inbetalning.
Om lånen ska övertas av en eller flera dödsboägare:
Ska lån övertas av en eller flera låntagare görs en ny ansökan här på landshypotek.se. När ansökan behandlas blir den/de sökande kontaktade av en handläggare.
Ansök om lån till lantbruk, gård och skog
Om fastigheten ska säljas:
Ta hjälp av en mäklare för att sälja fastigheten. När försäljningen är genomförd hjälper mäklaren er att lösa lånen.
Om den avlidne hade sparkonton:
Kontakta oss på kundservice i chatten eller på 0771-44 00 20, så skickar vi er en blankett för ansökan om avslut av konto.
Om den avlidne hade Insatskapital:
Insatskapitalet är ett riskkapital som är bundet så länge det finns lån i banken. När ni löst samtliga lån ligger insatsen kvar hos oss i cirka tre år och fortsätter att vara utdelningsgrundande. När karenstiden löpt ut överförs pengarna till Medlemskontot. Ring oss på 0771-44 00 20, så berättar vi mer.
Som medlem i Landshypotek Ekonomisk Förening är du en av bankens ägare och har möjlighet att ta del av bankens vinst utifrån din medlemsinsats. Vi kallar det att Investera i Landshypotek. Du kan öka din insats upp till motsvarande 4 procent av ditt totala lånebelopp. I denna guide förklarar vi hur.