Kundkännedom

För att skydda både dig och oss som bank arbetar vi aktivt för att bekämpa ekonomisk brottslighet. Därför behöver vi ställa ett antal frågor om dig som kund och löpande under tiden som du är kund hos oss. Detta för att förstå syftet med dina affärer och transaktioner. Penningtvättslagen ställer också höga krav på att banken har god kundkännedom.  

 

Ekonomisk brottslighet utgör ett allvarligt hot mot samhällsekonomin, det finansiella systemet och vår säkerhet och demokrati. För att förebygga och förhindra att det finansiella systemet utnyttjas för illegala ändamål pågår ständigt arbete på nationell och internationell nivå.

Viktiga delar i vårt arbete mot den ekonomiska brottsligheten är att vi i vår vardag noga följer regelverksutvecklingen inom området, löpande utbildar våra medarbetare och rapporterar alla misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism till Finanspolisen.  

Logga in

Här loggar du in för att svara på kundkännedomsfrågor om dig och ditt engagemang hos oss i samband med din ansökan.

Till frågorna

 

För vår gemensamma trygghet


När du blir kund hos oss vill vi alltid att du styrker din identitet, med giltig ID-handling. Detta beror på att vi vill vara säkra på att du är du och om du företräder ett företag har rätt att företräda det, så att ingen obehörig kan ta del av ditt engagemang hos oss.

Vi måste förstå varför du vill använda våra produkter och hur du har tänkt använda dem. Vi ställer därför frågor till dig både när du börjar använda en ny produkt och löpande, eftersom det är viktigt att den information vi har om dig alltid är tillräcklig och aktuell. Ibland vill vi också att du informerar oss om varför du gjort eller kommer att göra vissa transaktioner samt visar underlag som styrker detta.

Ett sätt att få in aktuell information om dig och andra kunder är att vi ställer frågor i Internetbanken. Det tar bara några minuter att svara och du uppmanas att svara på frågorna direkt vid inloggning, när det är dags. 

Den kundinformation som banken tar del av behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen. Om vi inte får in den informationen vi efterfrågar har vi en skyldighet att spärra dina banktjänster eller avsluta vår affärsrelation med dig.

För dig som företagskund


Om du är företagskund behöver vi också förstå din verksamhet och hur ägarförhållandena ser ut. Vi har också en skyldighet att identifiera de som är verkliga huvudmän (det vill säga den eller de personer som direkt eller indirekt äger eller kontrollerar mer än 25 % av ett företag).

Har du några frågor, kontakta gärna oss på Kundservice eller läs mer hos Svenska Bankföreningen.

Våra kontaktvägar

Har du frågor och vill komma i kontakt med oss? Vi finns på plats för personlig service 08.00-17.00 alla helgfria dagar. Vår chattbot Gro finns tillgänglig dygnet runt.