Kundkännedom
För att skydda både dig och oss som bank arbetar vi aktivt för att bekämpa ekonomisk brottslighet. Därför behöver vi ställa ett antal frågor om dig som kund och löpande under tiden som du är kund hos oss. Detta för att förstå syftet med dina affärer och transaktioner. Penningtvättslagen ställer också höga krav på att banken har god kundkännedom.
Ekonomisk brottslighet utgör ett allvarligt hot mot samhällsekonomin, det finansiella systemet och vår säkerhet och demokrati. För att förebygga och förhindra att det finansiella systemet utnyttjas för illegala ändamål pågår ständigt arbete på nationell och internationell nivå.
Viktiga delar i vårt arbete mot den ekonomiska brottsligheten är att vi i vår vardag noga följer regelverksutvecklingen inom området, löpande utbildar våra medarbetare och rapporterar alla misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism till Finanspolisen.
Logga in
Här loggar du in för att svara på kundkännedomsfrågor om dig och ditt engagemang hos oss i samband med din ansökan.
För vår gemensamma trygghet
När du blir kund hos oss vill vi alltid att du styrker din identitet, med giltig ID-handling. Detta beror på att vi vill vara säkra på att du är du och om du företräder ett företag har rätt att företräda det, så att ingen obehörig kan ta del av ditt engagemang hos oss.
Vi måste förstå varför du vill använda våra produkter och hur du har tänkt använda dem. Vi ställer därför frågor till dig både när du börjar använda en ny produkt och löpande, eftersom det är viktigt att den information vi har om dig alltid är tillräcklig och aktuell. Ibland vill vi också att du informerar oss om varför du gjort eller kommer att göra vissa transaktioner samt visar underlag som styrker detta.
Ett sätt att få in aktuell information om dig och andra kunder är att vi ställer frågor i Internetbanken. Det tar bara några minuter att svara och du uppmanas att svara på frågorna direkt vid inloggning, när det är dags.
Den kundinformation som banken tar del av behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen. Om vi inte får in den informationen vi efterfrågar har vi en skyldighet att spärra dina banktjänster eller avsluta vår affärsrelation med dig.
För dig som företagskund
Om du är företagskund behöver vi också förstå din verksamhet och hur ägarförhållandena ser ut. Vi har också en skyldighet att identifiera de som är verkliga huvudmän (det vill säga den eller de personer som direkt eller indirekt äger eller kontrollerar mer än 25 % av ett företag).
Har du några frågor, kontakta gärna oss på Kundservice eller läs mer hos Svenska Bankföreningen.
En person i politiskt utsatt ställning är en person som har eller har haft viktiga offentliga funktioner i en stat eller organisation, t ex statschefer, riksdagsledamöter, höga officerare etc. Oavsett om du bor i Sverige eller utomlands måste vi ta reda på om något/några av följande alternativ passar in på dig:
- Om du en person i politiskt utsatt ställning (PEP)
- Om du är anhörig till en PEP
- Om du är känd medarbetare till en PEP
För dig som vill bli kund hos Landshypotek Bank innebär reglerna att vi kommer att ställa frågor om du är en PEP eller är anhörig eller känd medarbetare till en PEP. När det gäller företag måste också banken kontrollera om den direkta eller indirekta ägaren är en PEP om innehavet i företaget uppgår till mer än 25 procent eller om personen utövar ett bestämmande inflytande.
Bankföreningen har gett ut ett faktablad om PEP-reglerna, där det framgår vad de innebär för dig som vill bli kund i en bank.
CRS står för Common Reporting Standard och har tagits fram av Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD). Över 80 länder har anslutit sig till ett multilateralt avtal om att genomföra CRS i nationell lagstiftning, däribland Sverige och alla övriga EU-länder. CRS är OECD:s standard för att underlätta ett automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton mellan olika länder. CRS innebär att bankerna måste fastställa vilka av deras kunder som är skattskyldiga i något annat land än Sverige och USA och därefter lämna ut kontrolluppgifter om deras konton en gång om året till Skatteverket.
Är du även begränsat skattskyldig i Sverige? Kontakta Kundservice.
Att vara begränsat skattskyldig innebär att man bara behöver betala skatt på vissa typer av inkomst som kommer från Sverige. Det betyder att om du bor utomlands men tjänar pengar i Sverige, så är du bara skyldig att betala skatt på den inkomsten, inte på allt du tjänar utomlands.
Läs mer om skattskyldighet hos Skatteverket.
FATCA står för Foreign Account Tax Compliance Act och är en amerikansk lagstiftning som syftar till att ge USA större möjligheter att identifiera personer bosatta utanför USA, som är skatt- och deklarationsskyldiga i USA. FATCA ställer krav på finansiella företag i hela världen att rapportera in uppgifter om konton som innehas av personer som är skatt- och deklarationsskyldiga i USA, s.k. US persons.
Landshypotek är en lokal bank som enbart har verksamhet i Sverige och våra kunder är till mycket stor del verksamma och boende i Sverige. Detta medför att Landshypotek undantas från den rapporterings- och övervakningsskyldighet som följer av lag - Lag (2015:62) om identifiering av rapporteringspliktiga konton med anledning av FATCA-avtalet. Av lagen följer även att Landshypotek inte får låta personer som omfattas av FATCA öppna konton i banken, för att undantaget ska fortsätta att gälla. Utifrån hur FATCA bedömer Landshypoteks verksamhet finns det därmed ingen möjlighet för banken att låta personer som omfattas av FATCA att öppna konto.
Våra kontaktvägar
Har du frågor och vill komma i kontakt med oss? Vi finns på plats för personlig service 08.00-17.00 alla helgfria dagar. Vår chattbot Gro finns tillgänglig dygnet runt.
-
Skicka meddelandeSom kund hos oss kan du logga in i Internetbanken och skicka ett meddelande. Vi hjälper dig helgfria dagar 08.00-17.00.
-
Chatta med ossDu kan även chatta med vår chattbot Gro här på hemsidan. Hon hjälper dig dygnet runt och kan svara på generella frågor. Om du har mer specifika frågor kan du skriva i chatten att du vill chatta med en människa, vår kundservice är tillgänglig 08.00-17.00 helgfria dagar.
-
0771-44 00 20Ring oss på helgfria dagar 08.00-17.00.