Internetbanken
I Internetbanken kan du bekvämt sköta dina bankärenden när det passar dig. När du loggat in kan du se saldon, transaktioner, föra över pengar och öppna nya sparkonton. Du kan också utöka dina lån och välja ny bindningstid för dina lån.
Privatperson/enskild näringsidkare
Du loggar in i Internetbanken med ditt BankID. Om du inte redan har BankID skaffar du dig det enkelt hos din transaktionsbank. Vid första inloggningen i Internetbanken behöver du godkänna våra allmänna villkor. Efter det kan du enkelt se ditt saldo, dina kontotransaktioner och övriga funktioner i Internetbanken.
Företag
För att få tillgång till Internetbanken som företag behöver behörig firmatecknare och en utsedd behörighetsadministratör ange en behörighetsadministratör. Behörighetsadministratören kan efter att ha loggat in med BankID själv lägga till, ändra behörigheter samt ta bort användare av Internetbanken för företaget. Vid första inloggningen godkänner behörighetsadministratören våra allmänna villkor.
Anmäl behörighetsadministratör
- Ladda ner blanketten: Anmälan/ändring av Behörighetsadministratör i Internetbanken – Företag (pdf)
- Fyll i, skriv under och posta originalet till oss enligt anvisningarna på blanketten.
- Vi registrerar behörighetsadministratören och denne kan logga in i Internetbanken med sitt BankID.
Som inloggad i Internetbanken kan du sköta dina bankärenden när det passar dig. Du kan bland annat:
- Skicka meddelande till kundservice
- Se saldon, avier, årsbesked och andra dokument
- Öppna och avsluta sparkonto
- Utöka lån och välja ny bindningstid
- Skicka in önskemål om amorteringsändring
- Beställa amorteringsunderlag
Det finns flera utgivare av BankID och mobilt BankID. Kontakta din transaktionsbank för att få hjälp. Det finns BankID på fil, på kort eller mobilt BankID. Vilka varianter respektive bank utfärdar varierar, läs gärna mer på deras hemsidor.
En kund som är juridisk person får tillgång till Internetbanken och dess tjänster genom att utse en
behörighetsadministratör. En behörighetsadministratör loggar in med BankID och får tillgång till Landshypoteks Internetbank och kan där bland annat ta del av kundens engagemang, disponera konton och administrera krediter med mera. Det är bara den som är behörighetsadministratör som kan lägga till och ta bort behöriga användare eller begränsa behörig användares tillgång till Internetbanken.
För att anmäla en behörighetsadministratör behöver kunden göra en skriftlig anmälan.
Gör så här:
- Ladda ner denna blankett: Anmälan-Ändring Behörighetsadministratör Internetbanken företag.pdf
- Fyll i blanketten.
- Bifoga de handlingar som efterfrågas.
- Skriv ut och signera blanketten. Blanketten ska vara underskriven av firmatecknare.
- Skicka blanketten tillsammans med kopia på id-handlingar samt aktuellt registreringsbevis till oss. Du hittar postadressen på blanketten.
Handlingar att bifoga med blanketten:
Vilka handlingar som ska bifogas i ansökan beror på vilken juridisk form ärendet gäller. Samtliga handlingar tillhörande respektive juridisk form ska bifogas med blanketten, men kan behöva kompletteras med ytterligare handlingar senare.
Kom ihåg! Samtliga handlingar som postas in behöver vara vidimerade av en oberoende person.
Aktiebolag, Handelsbolag eller Ekonomisk förening:
- Registreringsbevis
Trossamfund:
- Utdrag som visar att trossamfundet är registrerat hos Kammarkollegiet.
- Det senaste sammanträdesprotokollet som visar vilka som är behöriga firmatecknare.
- Stadgar/Kyrkoordningen.
Ideell förening:
- Årsmötesprotokoll.
- Konstituerande protokoll.
- Stadgar.
Stiftelse:
- Registreringsbevis.
- Styrelseprotokoll.
- Urkund/Stiftelseförordnande.
Samfällighet:
- Utdrag från Lantmäteriet
- Årsmötesprotokoll
- Stadgar
Överföringar
I Internetbanken kan du som är privatkund eller enskild näringsidkare föra över pengar till konton inom Landshypotek eller till konton i andra svenska banker. Behörighetsadministrörer för juridiska personer kan alltid själv göra överföringar och kan tilldela eller ta bort möjligheten för företagets övriga internetanvändare att göra överföringar.
Landshypotek Bank har clearingnummer 9390.
När en överföring syns på ditt konto beror när på dygnet du gör den. Överföringar från banken innan klockan 14.00 kommer fram samma dag. Överföringar efter kl 14.00 kommer fram nästa bankdag, likaså om du gör överföringen på en lördag eller helgdag kommer pengarna fram nästa bankdag.
Överföringar mellan konton hos Landshypotek överförs direkt.
För att sätta in pengar på ditt sparkonto i Landshypotek gör du så här:
- Gör överföringen från banken där du har kontot du vill föra över pengar ifrån.
- Ange Clearingnummer 9390 + ditt personliga kontonummer (7 siffror) som mottagarkonto.
- Ange inget OCR-nummer.
Du hittar ditt kontonummer 9390 + xxxx xxx genom att logga in i Internetbanken. Välj "Konton" i menyn, så ser du kontonumret direkt under kontots namn.
Insättningar kan bara göras från annat konto i Landshypotek eller annan svensk bank.
I Internetbanken kan du som mest föra över 250 000 kr per kalenderdag. Det finns ingen gräns för hur många transaktioner du kan göra per dag, men du kan inte föra över mer än 1 250 000 kr per rullande sjudagarsperiod.
Överföringar mellan egna konton inom Landshypotek Bank omfattas inte av beloppsbegränsningarna.
Behöver du göra en större överföring än så, kontakta oss på kundservice på 0771-44 00 20 så ger vi dig mer information.
Ja, genom att logga in i Internetbanken kan du lägga upp en stående överföring från ditt konto hos Landshypotek Bank. Vill du göra en återkommande överföring till ditt sparkonto gör du det i banken du vill sätta in pengarna ifrån.
För att lägga till en stående överföring gör så här:
- Logga in i Internetbanken
- Välj "Överföra" i menyn.
- Fyll i kontot du vill göra överföringen till.
- Ange saldo för den återkommande överföringen.
- Välj "Jag vill att överföringen ska utföras senare, eller flera gånger". (Veckovis, månadsvis, kvartalsvis eller årsvis).
- Signera överföringen med ditt BankID.
Det går bara att föra över pengar till/från en annan svensk bank från/till konto i Landshypotek. Vill du föra över pengar från ditt konto hos oss till ett utländskt konto måste du först föra över dina pengar till annan svensk bank som tillåter detta. Eftersom det inte är möjligt att göra insättningar från utlandet så finns det inget IBAN/BIC-nummer till konto hos oss.
Tekniska krav
För att kunna använda våra digitala tjänster optimerat behöver du använda någon av nedan webbläsare.
- Senaste versionen av Edge
- Senaste versionen av Firefox
- Senaste versionen av Google Chrome
- Senaste versionen av Safari
Vi gör vårt bästa för att uppdatera Internetbanken och övriga digitala kanaler i takt med webbläsarnas utveckling på marknaden.