Bli Svårlurad!

Lägg på luren, logga inte in och lämna aldrig ut personliga uppgifter. Det är huvudbudskapen i den nya informationskampanjen Svårlurad! som nu rullas ut över hela landet för att förhindra att fler människor utsätts för telefonbedrägerier. Tillsammans med övriga svenska banker står Landshypotek Bank bakom informationssatsningen.

Bedrägerier där kriminella använder social manipulation för att lura till sig pengar och känslig information om våra kunder blir allt vanligare. Bakom brotten står ofta organiserade kriminella nätverk som i många fall riktar in sig på äldre personer.

Nu har Sveriges banker, och däribland Landshypotek Bank, tillsammans tagit ett gemensamt initiativ för att uppmärksamma hur bankkunder kan skydda sig och närstående mot bedrägerier.

Syftet med kampanjen Svårlurad! är att sprida kunskap om hur man ska agera om en bedragare ringer. På informationssidan, svårlurad.se, finns handfasta råd och tips.

– Det är viktigt att vi på alla möjliga sätt hjälps åt för att motverka bedrägerier, med insatser från såväl banker som polisen. Men med ökad medvetenhet hos svenska bankkunder kan också allt fler stå emot bedrägeriförsök. Det gör stor skillnad om fler agerar svårlurade och får bedragare att misslyckas, säger Per Lindblad, vd för Landshypotek Bank.

Banker ringer inte till dig spontant och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter eller koder. Om det sker, lägg på luren.

Mer information: svårlurad.se

  • Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
  • Lämna inte ut lösenord eller koder till någon.
  • Banken ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.