Nu sprids råden för att bli mer svårlurad brett igen
Nu lyfts den bankgemensamma informationskampanjen "Svårlurad" upp igen på många olika platser och i media. Syftet är att uppmärksamma bedrägeririsker och sprida kunskap om hur man ska agera om en bedragare exempelvis ringer eller om man får ett bedrägligt sms.
Bedrägerier där kriminella försöker lura till sig pengar och känslig information blir allt vanligare, samtidigt som bedragarnas metoder ständigt ändras. Idag sker de inte bara över telefon utan även via sms, i sociala medier, via mejl eller dörrknackning.
Landshypotek Bank är självklart med på tåget, i den av Svenska Bankföreningens samordnade informationskampanj som går under namnet Svårlurad, för att bidra till att stoppa de ökade bedrägeriförsöken genom att på olika sätt uppmärksamma hur vi alla kan agera för att bli mer svårlurade.
Här har vi samlat några råd och tips för att stoppa bedragarna
Ett bedrägeriförsök kan gå till på olika sätt, både via telefon, sms och mejl.
- Telefonbedrägeri är en vanlig form där uppringaren utger sig för att ringa från din bank, polisen, en myndighet, vårdcentral eller att vara en närstående. Bedragaren kan försöka stressa dig; till exempel genom att påstå att du är utsatt för en situation som måste åtgärdas omedelbart. Därefter kan de erbjuda hjälp att lösa det påhittade problemet, exempelvis genom att be dig lämna ut svarskoder från säkerhetsdosan, använda din e-legitimation eller signera en swishbetalning.
- Försök att få möjlighet att fjärrstyra din dator, via tex Anydesk, förekommer också. Grundregeln här är att du aldrig ska godkänna fjärrstyrning.
- Även SMS-bedrägerier ökar. De kan till exempel handla om att du påstås ha beställt en vara och uppmanas att ringa numret som sms:et hänvisar till eller klicka på en länk. Var uppmärksam om SMS:et inte är väntat. Har du exempelvis inte beställt något på nätet, eller redan hämtat ut paketet, ska du inte klicka på sms:et.
Här kan du ta del av fler råd och tips för att bli mer svårlurad och hur vi på Landshypotek kontaktar våra kunder: Så kan du bli svårlurad