Nya regler gör det enklare att flytta bolån mellan banker
Om en bolånekund vill byta bolånebank behöver ett amorteringsunderlag beställas från den nuvarande banken. Det är en procedur som många gånger tagit allt för lång tid och hämmat möjligheten att konkurrensutsätta sina bolån. Från 1 september gäller nya regler. Alla banker, och andra bolåneföretag, måste då ta emot begäran och lämna amorteringsunderlaget till kunden digitalt och skyndsamt. Landshypotek Banks affärschef, Catharina Åbjörnsson Lindgren, säger att det verkligen är välkommet då det kommer att stärka konsumenternas ställning och öka rörligheten på bolånemarknaden.
För att en bolånekund ska kunna byta bank behöver kunden få vissa uppgifter, ett så kallat amorteringsunderlag, att lämna över till den nya banken. Amorteringsunderlaget får man från den tidigare banken.
Landshypotek Bank, som var en av de första på marknaden att erbjuda en helt igenom digitaliserad bolåneprocess, har under flera år påpekat problemet med att en del storbanker sinkar processen för att försvåra bytet och behålla sina bolånekunder. Det hämmar konkurrensen och kundens möjligheter att göra ett aktivt och bra val. Lagstiftarna har också reagerat och från och med 1 september gäller Finansinspektionens nya regler kring hanteringen av amorteringsunderlagen.
– Vi var tidigt ute med att erbjuda digitala amorteringsunderlag. Att de nya kraven om en digitaliserad och snabbare hantering av kundernas begärda amorteringsunderlag äntligen införs är något vi applåderar, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren.
Då bolånen i de flesta fall är den största hushållskostnaden kan bolånekunderna ha mycket att vinna på att jämföra olika bolåneerbjudanden och konkurrensutsätta sin nuvarande bolånebank
Catharina Åbjörnsson Lindgren är övertygad om att kunderna har allt att vinna på att enklare kunna flytta sina bolån om man hittar en annan aktör som man gillar bättre och har goda villkor.
– Sedan vi på Landshypotek började erbjuda bolån till villa- och fritidshusägare 2017 har vi utmanat på bolånemarknaden genom en helt transparent räntesättning och tydlighet kring vad vi står för som en samhällsaktör och kooperativt ägd bank på kundernas sida. Att hanteringen av amorteringsunderlagen nu snabbas upp över hela linjen är därför efterlängtat.
Landshypotek är, tillsammans med en del andra banker, aktiva för att öka transparensen på bankmarknaden*.
– Bolånekunderna efterfrågar tydlig information om vilka räntor som erbjuds, att kunna jämföra snitträntor på utbetalda lån och tydligt se när eventuella ränterabatter löper ut. Att möjligheten att flytta sitt bolån nu underlättas är ytterligare ett viktigt steg för att öka rörligheten på bankmarknaden.
Här kan du läsa mer om Finansinspektionen nya krav på en snabb och smidig hantering av amorteringsunderlagen och övriga förslag för att underlätta för konsumenterna att jämföra bankernas erbjudanden.
Se Landshypotek Banks bolåneerbjudande här
*Se Catharina Åbjörnsson Lindgrens uttalande i SvD i januari 2021 som exempel på hur Landshypotek redan för 3,5 år sedan påpekade att amorteringsunderlaget höjer tröskeln för de kunder som vill flytta sitt bolån.
Ständig digital utveckling för ökad kundnöjdhet
Landshypotek ligger i framkant på svensk bankmarknad genom att ta löpande digitala kliv för att underlätta för kunderna att hantera sina banktjänster och lätt kunna hitta den information man eftersöker, eller kunna ta en personlig kontakt. Ett exempel på en tidig digital milstolpe var när Landshypotek öppnade upp för en helt digital sparkontoansökan redan 2013. Landshypotek var också tidiga med en digital bolåneansökan. 2019 var banken dessutom först med att öppna för digitala låneansökningar för jord- och skogsbrukare – satsningarna som har gjort att många nya kunder genom åren har hittat till oss som bank att låna och spara tryggt i.