Man sitter framför datorn. Kvinna står bredvid.

Nya steg tas för att öka kundskyddet mot bedrägerier

För oss på Landshypotek är det av största vikt att våra kunder kan känna sig trygga med sina bankaffärer. Bankföreningens medlemmar, där Landshypotek ingår, har därför kommit överens om att så snart som möjligt, men senast under 2025, genomföra ytterligare åtgärder i syfte att öka kundskyddet mot bedrägerier.

  – Det är oerhört viktigt att våra kunder kan känna sig trygga hos oss. Vi på Landshypotek har därför, tillsammans med många andra banker, gjort stora satsningar inom det brottsförebyggande arbetet de senaste åren, men med det växande antalet bedrägerier behöver arbetet med att öka kundskyddet stärkas ytterligare, i den mån det är möjligt. Därför har vi i dagarna genomfört en av flera kommande åtgärder genom att sänka beloppsgränserna för större överföringar mellan bankkonton via internetbanken, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef för bolån och spara.

Här kan du läsa mer om vad som gäller för överföringar i Landshypoteks internetbank

Gemensamma krafter behövs för att stoppa bedragarna

Falska SMS om varuköp och kreditkort, program för att fjärrstyra datorer, identitetsstölder, spridning av skadliga koder via webbplatser och e-postfiler, phishing, manipulation och deepfake – där kriminella spelar in andras röster för att skapa falska meddelanden – är några av alla de metoder som används för att lura kunder att lämna ut koder och godkänna transaktioner med sitt BankId.   

  – Med det ökande antalet bedrägerier krävs insatser från många håll; både från oss banker och andra samhällsaktörer. Och inte minst gäller det att alla vi som använder digitala tjänster blir mer vaksamma på bedragarnas försök till att komma över personliga uppgifter, koder etcetera och att försöka hålla sig uppdaterad på området. För utvecklingen går snabbt, säger Catharina Åbjörnsson Lindgren.

 

Så blir du mer svårlurad

Landshypotek deltar i den av bankföreningen gemensamma informationssatsningen Svårlurad och uppdaterar löpande säkerheten i våra system för att göra vad vi kan för att skydda våra kunders digitala tillgångar. Men det finns också saker du själv kan göra för att försvåra för bedragarna.

Här kan du ta del av några råd och tips för att bli mer svårlurad