Det fysiska bankkontoret: Allt mindre viktigt för allt fler

När besökte du ett bankkontor senast? En ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Landshypotek Bank visar att det fysiska bankkontoret betyder allt mindre för allt fler.

Att ha nära till ett fysiskt bankkontor, hur viktigt är det egentligen? Återspeglar bilden av ett bankkontor på stadens torg verkligen hur folks vardag ser ut nu för tiden?

Strax över hälften av Sveriges bolånekunder säger att det är viktigt att ha nära till ett fysiskt bankkontor. Men trots att två tredjedelar har nära till ett så var det längesen de var där. Över hälften har inte besökt ett fysiskt bankkontor på mer än två år. Det visar undersökningen som Novus på uppdrag av Landshypotek Bank gjort bland över 1 000 bolånetagare i Sverige.

– Resultatet bekräftar att det fysiska bankkontoret verkar spela en allt mindre viktig roll för allt fler. Många säger att de tycker att det är viktigt med ett bankkontor i närheten, men för många var det länge sen de besökte något och allt färre verkar ha behov av kontoret för att lösa sina banktjänster numera, konstaterar Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef för bolån på Landshypotek Bank.

– Det är inte märkligt att kontoren besöks allt mer sällan i en tid där nästan alla bankärenden kan göras på dator och telefon. Men även om kontoren inte används verkar det finnas en trygghet eller en känsla av tradition, där många anser det viktigt att ha tillgång till ett bankkontor i närheten, fortsätter Catharina Åbjörnsson Lindgren.

Läs rapporten (pdf)

Resultatet i korthet

  • Två tredjedelar (66 %) av bolånekunderna har ett fysiskt bankkontor i närheten, och nästan lika många (57 %) anser att tillgång till ett fysiskt kontor är viktigt.
  • Trots detta är besöksfrekvensen låg – mer än hälften (52 %) har inte besökt sitt bankkontor på mer än två år. För en femtedel var det mer än tre år sedan ett bankkontor besöktes.
  • Behovet av fysiska kontor verkar minska, men vissa grupper, som äldre kunder (65 – 84 år), fortsätter att använda bankkontor mer frekvent.
  • I storstäder är det nästan var tredje bolånekund (32 %) som anser att det inte är viktigt med ett fysiskt bankkontor i närheten. I Stockholm är andelen ännu högre, där drygt en tredjedel (36 %) delar denna åsikt.
  • Även boende i bostadsrätter utmärker sig genom en signifikant större andel som inte ser ett fysiskt bankkontor som viktigt.