Landshypotek lämnar historiskt stor utdelning till lantbrukarna i Östergötland

Landshypotek beslutade idag att dela ut närmare en kvarts miljard, 244 miljoner kronor, till jord- och skogsbrukare över hela landet. Det är den största utdelningen i Landshypoteks snart 200-åriga historia och ett viktigt tillskott till svenska lantbrukare, svensk livsmedelsproduktion och levande landsbygder. Lantbruksföretagare i Östergötland får hela 39 miljoner kronor i utdelning, vilket är 10 miljoner mer än förra året.

– Landshypotek och vår utdelning är en central del av lantbruks-Sverige. Genom åren har vi kunnat hålla en god nivå på utdelningen, men årets utdelning till lantbrukare runt om i landet sticker ut som historiskt stor, säger Per-Olof Hilmér, ordförande i Landshypotek Ekonomisk Förening.

Det var på tisdagens stämma i Landshypotek Ekonomisk Förening som beslutet togs att dela ut 244 miljoner kronor (att jämföra med förra årets 180 miljoner kronor). Pengarna betalas ut under maj till kunder som lånar till jord- och skogsbruksfastigheter hos Landshypotek Bank.

Jord- och skogsbrukskunderna äger banken och är organiserade i den ekonomiska förening som nu beslutat om utdelningen.

– Landshypotek finns för kunderna och har haft en fin utveckling de senaste åren. Vi har växt, stärkt positionen som den ledande banken för jord- och skogsägare, attraherat allt fler villaägare och välkomnat många nya sparkunder. Vi gör finansiellt det främsta året någonsin i vår bank och kan därför också leverera vår största utdelning någonsin, säger Per-Olof Hilmér, ordförande i Landshypotek Ekonomisk Förening.

Östergötland är en stor lantbruksregion och är en av de regioner som får högst utdelning. Så här fördelar sig utdelningen till jord- och skogsbrukare över landet (enligt ägarföreningen Landshypoteks Ekonomisk Förenings elva regioner):

Gotland

15 mkr

Östgöta

39 mkr

För ytterligare kommentarer och information:

Jonas Feinberg, presskontakt, 070-349 24 10

Om Landshypotek Bank

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Banken växer snabbt på marknaden för bolån till hus samt sparande, och fortsätter vara ledande bank i finansieringen av jord- och skogsbruksfastigheter. Landshypotek Bank ägs av 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.