Ny Novus: Få besöker sitt bankkontor
Många uppger att de har ett bankkontor i närheten – men få använder dem. För över hälften av alla bolånekunder var det mer än två år sedan de besökte ett bankkontor. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Landshypotek Bank.
Två tredjedelar (66 %) av landets bolånekunder uppger att de har ett fysiskt bankkontor i närheten. Närmare 6 av 10 (57 %) säger också att det är viktigt med tillgången till ett fysiskt kontor. Däremot är används kontoren mer sällen. Mer än hälften (52 %) har inte besökt sitt bankkontor på mer än två år. För en femtedel är det över tre år sedan ett besök på ett kontor.
– Resultatet bekräftar att det fysiska bankkontoret verkar spela en allt mindre viktig roll för allt fler. Många säger att de tycker att det är viktigt med ett bankkontor i närheten, men för många var det länge sen de besökte något och allt färre verkar ha behov av kontoret för att lösa sina banktjänster numera, konstaterar Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef för bolån på Landshypotek Bank.
Något uppseendeväckande upplever Stockholmare att de har minst tillgång till bankkontor jämfört med rikssnittet och övriga storstadsregioner. Stockholm sticker också ut med färre bankbesök. Jämfört med övriga anger också färre i Stockholm att det är viktigt, och mer än var tredje (36 %), att det är oviktigt, med ett fysiskt bankkontor i närheten.
– Det är inte märkligt att kontoren besöks allt mer sällan i en tid där nästan alla bankärenden kan göras på dator och telefon. Men även om kontoren inte används verkar det finnas en trygghet eller en känsla av tradition, där många anser det viktigt att ha tillgång till ett bankkontor i närheten, fortsätter Catharina Åbjörnsson Lindgren.
Resultatet i korthet:
- Två tredjedelar (66 %) av bolånekunderna har ett fysiskt bankkontor i närheten, och nästan lika många (57 %) anser att tillgång till ett fysiskt kontor är viktigt.
- Trots detta är besöksfrekvensen låg – mer än hälften (52 %) har inte besökt sitt bankkontor på mer än två år. För en femtedel var det mer än tre år sedan ett bankkontor besöktes.
- Behovet av fysiska kontor verkar minska, men vissa grupper, som äldre kunder (65 – 84 år), fortsätter att använda bankkontor mer frekvent.
- I storstäder är det nästan var tredje bolånekund (32 %) som anser att det inte är viktigt med ett fysiskt bankkontor i närheten. I Stockholm är andelen ännu högre, där drygt en tredjedel (36 %) delar denna åsikt.
- Även boende i bostadsrätter utmärker sig genom en signifikant större andel som inte ser ett fysiskt bankkontor som viktigt.
Läs bifogad Novus-rapport (pdf).
Kontakta för ytterligare information
Jonas Feinberg, presskontakt Landshypotek Bank, 070-349 24 10, jonas.feinberg@landshypotek.se
Landshypotek – trygg finansiering sedan 1836
Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken växer snabbt på marknaden för bolån samt sparande, och fortsätter vara ledande bank i finansieringen av jord- och skogsbruksfastigheter. Landshypotek Bank ägs av jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening och verkar med lån och sparande över hela landet.