Dina personuppgifter hjälper oss att hjälpa dig
Dina personuppgifter används för att du på ett tryggt och enkelt sätt ska kunna använda våra produkter och tjänster. Med dina personuppgifter är det möjligt för oss att förstå dina behov bättre samt ge dig snabbare service. Du har rätt att veta vilka personuppgifter som vi behandlar om dig och för vilka ändamål. Här kan du nedan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Landshypoteks Integritetsskyddsinformation
För oss på Landshypotek Bank är det viktigt att din personliga integritet värnas. Därför arbetar vi aktivt med att säkerställa att våra produkter, tjänster och interna processer lever upp till kraven gällande skydd av dina uppgifter med hjälp av system och teknik. Vi använder dessutom säkerhetslösningar som ökar säkerheten för din integritet ytterligare.
Personuppgiftsansvarig är Landshypotek Bank AB (nedan benämnd ”Landshypotek” eller ”banken”) som är registrerat, såsom bankaktiebolag, hos Bolagsverket med organisationsnummer 556500-2762 och med huvudkontor på Regeringsgatan 48, 104 41 Stockholm.
Har du frågor gällande behandlingen?
Logga in och kontakta vår kundservice med ett meddelande i Internetbanken alternativt mejla Dataskyddsombudet dataskyddsombud@landshypotek.se
Personuppgifter är all information som kan vara direkt eller indirekt knutet till dig som person. Det varierar från personnummer, namn och adress, till uppgifter som IP-adress eller fastighetsbeteckning.
Vilka uppgifter vi ber om beror på vilken tjänst du använder. Personuppgifter kan inhämtas direkt från dig när vi tecknar avtal om konton eller lån, men också senare när du kommunicerar med eller besöker banken och använder våra tjänster.
Banken behandlar de personuppgifter som till exempel lämnats i samband med intresseanmälan, ansökan och/eller avtal eller övrig information i samband med administrationen av ett avtal. Banken kan även komma att spara e-postkorrespondens eller på annat sätt dokumentera interaktion och kommunikation som du haft med banken. Namn och adressuppgifter uppdateras löpande via det statliga personadressregistret (SPAR).
Beroende på vilka tjänster du använder samlar vi in olika typer av information från, eller om, dig. Nedan ser du vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar samt exempel på vilka personuppgifter som ingår i dessa kategorier:
- Individuppgifter - namn, adress, personnummer, telefonnummer, e-postadress, ID-kopia, signatur
- Kunduppgifter - kundnummer, kontonummer, lånenummer, transaktionsdata, skattehemvist
- Kredituppgifter - pantbrev, kreditupplysning (UC), fastighetsinformation
- Försäkringsuppgifter - försäkringsnummer, försäkringsbelopp och transaktioner kopplade till försäkringen
- Uppgifter rörande penningtvätt eller finansiering av terrorism - verklig huvudman, syfte med kredit och konto, information från sanktionslistor, och listor över personer som utgör så kallade politiskt exponerade personer (”PEP”) samt närstående till PEP, skattehemvist/skattenummer
- Obeståndsuppgifter - ärendenummer, förfallet belopp
- Hälsouppgifter - information om hälsa i samband med ansökan om amorteringsfrihet.
Dessutom kan även uppgifter behandlas som omfattar andra registrerade än de som har en affärsförbindelse med banken, såsom betalare, gode män, förvaltare, fullmaktshavare, borgensmän, företrädare, kontaktpersoner och verkliga huvudmän.
Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) har du ett antal rättigheter kopplade till de personuppgifter som behandlas. Dessa syftar till att ge dig kontroll över dina personuppgifter samt information om hur vi behandlar uppgifter om dig. Läs mer om dina rättigheter nedan:
- Rätt att få tillgång och information
Du har rätt att få information om vilka av dina personuppgifter som banken behandlar och har därmed rätt att få ett registerutdrag. I registerutdraget får du dessutom ta del av vad personuppgifterna används till, hur länge personuppgifterna kommer att sparas, vilka personuppgifterna har delats med och varifrån personuppgifterna kommer.
Vill du utöva din rätt till tillgång/registerutdrag? Ladda ner blanketten
- Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att vi rättar och/eller kompletterar personuppgifter om dig som är felaktiga eller ofullständiga.
Vill du utöva din rätt till rättelse? Ladda ner blanketten
- Rätt till radering
Du har i vissa fall rätt att begära att dina personuppgifter raderas, exempelvis om du deltar i en marknadsundersökning men ångrar dig och vill återkalla ditt samtycke. I vissa fall har vi inte möjlighet att radera dina uppgifter. Det kan i dessa fall bero på att uppgifterna fortfarande är nödvändiga att behandla för det syfte som de insamlades för, att vårt intresse att fortsätta behandla dem väger tyngre än ditt intresse av att radera dem, eller att vi på grund av lagkrav är förhindrade att radera personuppgifterna. Du kan läsa mer om de lagkrav som gäller i avsnittet ”Behandling av personuppgifter”. Lagarna som beskrivs i tabellen hindrar oss alltså från att kunna radera vissa personuppgifter efter begäran. Du har även rätt att invända mot att vi använder dina personuppgifter för vissa syften såsom direktmarknadsföring. Läs vidare om rätten att invända nedan.
Vill du utöva din rätt till radering? Ladda ner blanketten
- Rätt att invända mot behandlingen
Du har rätt att när som helst göra invändningar mot bankens behandling av personuppgifter som grundar sig på bankens berättigade intresse med hänsyn till dina personliga omständigheter. Banken måste då visa avgörande berättigade skäl för att fortsätta behandlingen eller göra gällande eller försvara sig mot ett rättsligt anspråk.
Vill du utöva din rätt att invända mot personuppgiftsbehandling? Ladda ner blanketten
- Rätt att invända mot ett automatiserat beslut
Du har även rätt att invända mot ett automatiserat beslut som innebär rättsliga följder eller som i betydande grad påverkar dig (såsom avslag på digital kreditansökan) och kan vid sådant automatiskt beslutsfattande begära rätt till manuell hantering (se vidare om automatiserade beslut och profilering nedan).
Vill du utöva din rätt att invända mot personuppgiftsbehandling? Ladda ner blanketten
- Rätt till begränsning av behandlingen av personuppgifter
Du kan begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du anser att uppgifterna vi har om dig är felaktiga eller att vår behandling strider mot lag. Du kan också begära att vi inte ska behandla dina personuppgifter under tiden som vi kontrollerar detta.
Vill du utöva din rätt till begränsning? Ladda ner blanketten
- Rätt att få tillgång till samt flytta dina personuppgifter till annan mottagare (Dataportabilitet)
Under vissa förutsättningar, och om vi behandlar personuppgifter med stöd av avtal eller samtycke i ett maskinläsbart format, har du rätt att få ut de personuppgifter från oss som du själv har tillhandahållit banken och få dessa överförda direkt till annan personuppgiftsansvarig om det är tekniskt möjligt.
Vill du utöva din rätt till dataportabilitet? Ladda ner blanketten
Din begäran och/eller invändning enligt ovan prövas av banken i varje enskilt fall. I vissa fall kan banken inte radera uppgifter, eller begränsa behandlingen av dessa, antingen för att uppgifterna behöver sparas på grund av avtalsförhållande eller på grund av lagstiftning. Vidare kan uppgifterna inte raderas om de fortfarande är nödvändiga att behandla för det syfte som de blev insamlade för, eller om bankens intresse av att behandla personuppgifterna väger tyngre än ditt intresse av att få dem raderade. Du har också rätt att invända mot att vi använder dina personuppgifter för vissa syften som exempelvis direktmarknadsföring.
Du kan alltid kontakta oss för att begära spärr mot direktmarknadsföring.
Kontakta då kundservice. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan. Alla blanketter för utövandet av rättigheter enligt GDPR finner du också under avsnittet "Rätten till dina personuppgifter" högre upp på denna sida.
I de fall du som registrerad vill utöva någon av dina rättigheter enligt GDPR där Landshypotek har delat personuppgiftsansvar, exempelvis med samarbetspartners, är du välkommen att kontakta respektive personuppgiftsansvarigs Dataskyddsombud*.
Vill du få mer information om dina rättigheter? Besök Integritetskyddsmyndighetens hemsida
Dina personuppgifter används framförallt i syfte att uppfylla det avtal vi har, eller är på väg att ingå, med dig som kund samt uppfylla de rättsliga förpliktelser vi har som bank. Informationen banken behandlar används exempelvis för att kunna identifiera dig som kund och därmed kunna skydda dina konton och engagemang i banken, och för att främja säkerhet och trygghet i och utanför våra tjänster, exempelvis genom att undersöka misstänkt aktivitet eller överträdelse såsom penningtvätt eller finansiering av terrorism.
Utöver detta kan dina personuppgifter komma att användas inom ramen för metod-, affärs-, och systemutveckling i syfte att förbättra bankens produktutbud gentemot dig som kund då vi ständigt arbetar för att erbjuda dig så bra produkter som möjligt. Vi kan även behandla dina personuppgifter i marknads- och kundanalyser som utgör underlag för marknadsföring. Personuppgifterna kan, om du inte har begärt direktreklamspärr, komma att användas till att rikta direktreklam och erbjudanden till dig.
Profilering avser automatisk behandling av personuppgifter som används för att bedöma vissa personliga egenskaper hos dig som kund, särskilt för att analysera eller förutsäga exempelvis ekonomisk situation, personliga preferenser och intressen. Profilering används till exempel vid automatiserat beslutsfattande.
Marknadsföringscookies används för att spåra användare på och mellan olika webbplatser eller applikationer i syfte att leverera anpassat innehåll, marknadsföring och funktioner.
Marknadsföringscookies kan användas för retargeting vilket innebär att Landshypotek Bank kan identifiera dig på landshypotek.se för att sedan, när du är på en annan webbplats eller app, visa marknadsföring från oss. Informationen kan även användas för att skapa anpassade målgrupper för marknadsföring via tredje part (ex. Bing, Google, LinkedIn eller Meta). Med hjälp av dessa cookies kan vi även anpassa den marknadsföring du ser baserat på de produkter/tjänster/funktioner som du har visat intresse för på vår webbplats.
Uppgifterna som samlas in på landshypotek.se är IP-adress, ett unikt ID (en sifferkombination) som används för att känna igen användare mellan webbplatser. Det unika ID:t används för de syften som förklarats ovan.
Landshypotek Bank behöver alltid ditt samtycke för lagring av cookies som inte är nödvändiga för webbplatsens funktion. Om du inte lämnar samtycke för dessa cookies kommer du inte att erbjudas marknadsföring och information som är anpassad och relevant för dig. Du kan alltid ändra dina val eller återkalla samtycke under Cookiepolicy. Se rubriken Rätten till dina personuppgifter ovan för mer information om dina rättigheter.
Exempel på profilering:
Annonsverktyget på Metas plattform låter Landshypotek Bank skapa målgrupper och distribuera marknadsföring och innehåll baserat på såväl demografiska som geografiska parametrar, tidigare interaktion med innehåll på plattformen samt tidigare interaktion på landshypotek.se.
Annonsverktyget på LinkedIns plattform låter Landshypotek Bank skapa målgrupper och distribuera marknadsföring baserat på språk, demografiska och geografiska parametrar, titel, arbetsgivare och bransch.
Annonsverktygen som tillhandahålles av Google och Microsoft låter Landshypotek Bank distribuera marknadsföring baserat på sökningar på respektive sökmotor, tidigare interaktioner med innehåll på YouTube eller andra platser som ingår i nätverken.
Medieplattformar som Google och Meta tillämpar även profilering baserat på information som lämnas av användare vid användning av plattformen. Personuppgifter kan användas av tredje part för egna ändamål i enlighet med rådande integritetsskyddspolicy. För mer information om nuvarande policys för Landshypotek Banks samarbetspartners, se nedan.
Exempel på då profilering används vid automatiserat beslutsfattande är godkännande/avslag på en kontoansökan via internet, kreditbedömningar, riskhantering, åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, samt vid transaktionsövervakning för att motverka bedrägerier.
Du har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande, inbegripet profilering, om beslutet kan ha rättsliga följder för dig eller i betydande grad påverkar dig på annat sätt. Om du ansöker om lån via vår webbsida och får avslag direkt, kan du exempelvis begära att få en manuell hantering också antingen genom att invända (se blankett vid rubriken "Rätt att invända mot behandlingen") eller genom att skicka ett e-postmeddelande till dataskyddsombud@landshypotek.se. Detta innebär att vi manuellt kommer att kontrollera om beslutet är korrekt.
Som personuppgiftsansvarig fastställer och dokumenterar vi ändamålen och den lagliga grunden för behandling av personuppgifter, innan behandlingen påbörjas.
Banken tillämpar dessa lagliga grunder:
Fullgörande av avtal
Vi behandlar huvudsakligen dina personuppgifter för att dokumentera, verkställa och administrera avtal med dig.
Rättslig förpliktelse
Den lagliga grunden rättslig förpliktelse innebär att det finns lagregler som gör att vi måste behandla vissa personuppgifter i vår verksamhet.
Berättigat intresse
Vi behandlar dina personuppgifter baserat på berättigat intresse om vi har bedömt att denna behandling är nödvändig för ändamålet med de berättigade intressen som eftersträvas av banken. Detta görs endast om en intresseavvägning motiverar detta.
Samtycke
Banken kommer i vissa fall fråga efter ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter. Innan du lämnar ditt samtycke kommer du att få information om behandlingen. Du kommer i dessa fall kunna återkalla ditt samtycke.
För att kunna leverera våra tjänster är det ibland nödvändigt att vi delar personuppgifter med andra bolag eller andra leverantörer som arbetar för vår räkning.
Vi ställer samma krav på sekretess och säkerhet på våra samarbetspartners som om vi själva behandlat uppgifterna. Gentemot dig som kund svarar vi alltid för att hanteringen av personuppgifterna sker korrekt.
Vi kan också dela uppgifter med exempelvis myndigheter, kreditupplysningsinstitut, parter i internationella betalningssystem och när det krävs enligt lag eller rättslig process.
Behandling av personuppgifter kan, inom ramen för gällande regler om banksekretess, ske av Landshypotek Ekonomisk Förening och av företag som behandlar personuppgifter på uppdrag av banken eller av företag som banken samarbetar med för att utföra sina tjänster, exempelvis Upplysningscentralen (UC), Bankgirocentralen (BGC) och Finansiell ID-teknik (Mobilt BankID). Den rättsliga grunden för behandlingen är bankens fullgörande av avtal eller på grund av bankens berättigade intresse.
När vi delar dina personuppgifter säkerställer vi att mottagaren behandlar dem i enlighet med gällande lag, till exempel genom att ingå så kallade personuppgiftsbiträdesavtal med mottagarna.
Kategorier av mottagare som Landshypotek kan dela dina personuppgifter med:
- Leverantörer och underleverantörer: (företag som behandlar personuppgifter på uppdrag av Landshypotek, så kallade personuppgiftsbiträden, såsom exempelvis mjukvaruleverantörer)
- En person som genom fullmakt, förordnande eller med annan laglig rätt kan företräda dig gentemot banken
- Myndigheter (Finansinspektionen, Polisen, Skatteverket mm.)
- Samarbetspartners (Avanza, MedMera Bank)
- Om kontakt med oss sker via sociala medieföretag som exempelvis Facebook kan dina personuppgifter samlas in av dessa företag i enlighet med deras personuppgiftspolicy
Tredjelandsöverföring
Landshypoteks målsättning är att alltid behandla dina personuppgifter inom EU/EES. I vissa fall kan vi komma att föra över personuppgifter till länder utanför EU och EES (även kallat tredjeland).
Överföring av personuppgifter till tredjeland görs endast när sådan överföring är tillåten genom iakttagande av gällande dataskyddsregler för sådan överföring.
När du kommunicerar med oss via facebook och Instagram och andra sociala kanaler kan det innebära att dina personuppgifter överförs till ett land utanför EU/EES-området. Länder utanför EU/EES har ofta lagstiftning som inte har samma skyddsnivå för dina personuppgifter som GDPR, vilket kan innebära en ökad risk i integritetshänseende, bland annat när det gäller möjligheter för myndigheter i tredje landet att få tillgång till dina personuppgifter och för dina möjligheter att utöva kontroll över personuppgifterna.
Landshypotek kan ha en leverantör eller underleverantör med verksamhet utanför EU/EES, vilket innebär att dina personuppgifter överförs utanför EU/EES (så kallat tredjeland). Vid överföring av personuppgifter till tredjeland vidtar banken legala, tekniska och/eller organisatoriska skyddsåtgärder för att säkerställa hög skyddsnivå.
Exempel på sådana skyddsåtgärder kan vara att säkerställa att landet utanför EU/EES tilldelats adekvat skyddsnivå av EU-kommissionen vilket innebär att personuppgifterna är fortsatt skyddade mot obehörig åtkomst. Du kan läsa mer om vilka länder som har tilldelats adekvat skyddsnivå på EU-komissionens hemsida. Ytterligare exempel på skyddsåtgärder är att Landshypotek och mottagaren av personuppgifter utanför EU/EES ingår EU-kommissionens standardavtalsklausuler.
Läs mer om dessa skyddsåtgärder (extern länk)
För de fall personuppgifter överförs via amerikansk tjänsteleverantör säkerställs att sådan omfattas av ”EU-US Data Privacy Framework” innan överföring sker. Läs mer om detta nedan:
Beslut om adekvat skydd för säkra uppgiftsflöden mellan EU och USA (europa.eu)
Participant Search (dataprivacyframework.gov)
Personuppgifter sparas olika lång tid beroende på det syfte som de insamlats för. Läs mer om det här. För de fall syftet med behandlingen av dina personuppgifter inte längre är aktuellt kommer personuppgifterna att raderas med hänsyn till tidsfristen för den lagliga grunden.
Exempelvis, när den lagliga grunden är ett avtalsförhållande, kommer personuppgifterna att sparas så länge avtalsförhållandet består och därefter i högst 10 år med hänsyn till regler om preskription. Andra tidsfrister kan gälla när personuppgifter sparas för andra syften än på grund av avtalsförhållandet. Sådana tidsfrister kan exempelvis vara när personuppgifter behandlas för att banken ska uppfylla gällande lagstiftning avseende bland annat motverkande av penningtvätt (5 år) eller bokföringsregler (7 år).
I vissa fall kan uppgifterna komma att sparas längre tid på grund av lagstiftning om kapitaltäckning som banken måste uppfylla.
Om du inte ingår avtal med banken, sparas normalt personuppgifterna som längst 3 månader, men uppgifterna kan i vissa fall komma att sparas längre på grund av exempelvis penningtvättlagstiftningen.
De lagkrav som beskrivs ovan innebär att Landshypotek inte får radera dina personuppgifter även om du begär att få dem raderade som beskrivs i avsnittet "Vill du utöva dina rättigheter". Har vi inget lagkrav att behålla uppgifterna, måste vi istället göra en avvägning om vi behöver uppgifterna för att skydda oss mot legala anspråk.
Landshypotek använder cookies för att leverera, underhålla och förbättra våra tjänster och annonser. Om du godkänner det kommer vi att använda dessa data för anpassning av annonser och associerade analyser. Du kan välja att ”Acceptera alla” för att godkänna cookies eller klicka på välj för att anpassa vad du vill samtycka till.
Banken är aktiv i flera olika sociala medier, som exempelvis Facebook, Instagram och LinkedIn. Om du kontaktar oss via våra konton på sociala medier kommer dina personuppgifter att samlas in och behandlas av oss samt de enskilda sociala medierna i enlighet med deras dataskyddsinformation. Tänk på att det du skriver i sociala medier kommer bli synligt för alla besökare så lämna aldrig ut privat information som kontonummer, personnummer, eller annan känslig information där. För privata ärenden kontakta oss på telefonnummer: 0771-44 00 20.
För att värna en respektfull konstruktiv dialog i sociala medier kommer vi ta bort kommentarer som innehåller
- Personangrepp och kränkande kommentarer
- Marknadsföring och kommersiella budskap
- Hets mot folkgrupp, sexistiskt innehåll eller trakasserier
- Obehörig publicering av upphovsrättsskyddat material
- Grovt språk och svordomar
- Hot, skvaller, lögner eller skräppost
- Uppmaning till brott eller annat som bryter mot svensk lag
Banken och de enskilda sociala medierna har ett gemensamt personuppgiftsansvar som innebär att du som registrerad har rätt att begära ut efterfrågad information av båda parter. Banken ansvarar endast för den behandling som är kopplad till bankens konton på plattformen. Läs mer under rubriken "Profilering i marknadsföringssyfte" ovan.
För att säkerställa säkerheten för bankens anställda och kunder genomför banken kamerabevakning som en del av säkerhetsarbetet. Personuppgiftsbehandling vid kamerabevakning utförs med berättigat intresse som laglig grund. Med hänsyn till ändamålet med kamerabevakningen lagras inte kameraupptagningar längre än nödvändigt.
Banken har utsett ett Dataskyddsombud som ska övervaka att banken följer reglerna om skydd av personuppgifter i banken. Dataskyddombudet ska fullgöra sitt uppdrag på ett oberoende sätt i förhållande till banken. Kontaktuppgifter till Dataskyddsombudet finner du här nedan.
Du kan även vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten avseende frågor som rör personuppgiftsbehandling eller om du vill lämna klagomål i de fall som du anser att Landshypotek behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen.
För oss är det viktitg att du vet hur vi använder dina personuppgifter och med vilken laglig grund vi gör det. Därför har vi samlat information om behandling av personuppgifter på en egen sida. Där kan du läsa om syftet med personuppgiftsbehandlingen, vilka kategorier av personuppgfter som används för respektive syfte samt vilken laglig grund (enligt gällande Dataskyddsförordning, GDPR) vi har för hanteringen.
Kontaktuppgifter
Landshypotek Bank AB (publ)
Organisationsnummer: 556500-2762
Kundservice
Box 114, 581 02 Linköping
Telefon: 0771-44 00 20
e-post: kundservice@landshypotek.se
Dataskyddsombud
e-post: dataskyddsombud@landshypotek.se